Bild 640x480
24 oktober 2018

Experterna: Så visar du dina bästa sidor för rekryteraren

Som jobbsökare visar du upp dig digitalt, i verkliga livet och i dina ansökningshandlingar. Här tipsar experterna hur du sticker ut från mängden och gör ett bra intryck.

Priya Eklund, jobbsökarexpert, Arbetsförmedlingen

…i sociala medier?

Var synlig där arbetsgivaren finns! Vi skummar sociala medier idag, så var tydlig med vad du vill få fram. En film slår oftast bättre än enbart text eller text och bild. Våga nätverka på sociala medier, framförallt på LinkedIn där fokus ligger på professionella kontakter.

…IRL i det fysiska mötet?

Tänk på ditt kroppsspråk och ha ett litet ”Det här är jag”-tal förberett om dig själv så att du kan göra ett riktigt bra första intryck. Fundera på ditt erbjudande – vad har rekryteraren för nytta av att träffa just dig? Vad kan du erbjuda? Hur kan du göra skillnad i just det företaget?

…i personligt brev eller cv?

Dina ansökningshandlingar ska ge en bild av ditt professionella jag. Anpassa både cv och personligt brev utifrån varje tjänst och arbetsgivare. Undvik klyschor och exemplifiera dina kompetenser och egenskaper. Få läsaren att känna att det är just DIG hen behöver träffa.

Lena Friberg, rådgivare,Trygghetsrådet

…sociala medier?

Framförallt är det din profil på Linkedin som är viktig. Se till att ha ett nytaget foto.  Var tydlig i yrkesrubriken att du söker jobb. Sammanfattningen är viktig, beskriv vad du kan och vad du vill. Gör korta beskrivningar av dina tidigare arbeten, du vinner på att säkerställa att din profil är komplett. Du kommer att få fler besökare till din Linkedinsida när du skriver, delar och kommenterar inlägg. Följ arbetsgivare som du är intresserad av.

…IRL i det fysiska mötet?

Förbered ditt möte så du har koll på exempelvis verksamhet, affärsidé och värderingar. Kom i god tid. Första intrycket är viktigt; visa ditt leende, ha ett fast handslag och ögonkontakt. Var medveten om att ditt kroppsspråk har betydelse. Berätta varför att du är intresserad av rollen och arbetsgivaren, ge konkreta exempel på dina resultat, vad kan du bidra med och dina styrkor. Förbered dina frågor till arbetsgivaren.

…i personligt brev eller cv?

Ring för att få mer information om tjänsten så kan du bättre matcha cv och brev. Arbetsgivaren läser ofta cv:n först. Inled ditt cv med en sammanfattning som du anpassar och matchar utifrån annonsens innehåll. Beskriv dina tidigare arbeten och skriv gärna om uppnådda resultat. Ha gärna ett nytaget foto på ditt cv.  Var tydlig i brevet med vad det är som lockar dig i rollen och hos arbetsgivaren. Beskriv din erfarenhet utifrån innehållet i annonsen. Avsluta med att du ser fram emot att komma på intervju.

Victor Reis, konsultchef, Psykolog, Cubiks Sweden AB

…sociala medier?

Less is more! Det har gjorts studier för att försöka förutsäga arbetsprestation utifrån människors beteenden i sociala medier, men än så länge är resultaten för spretiga för att det ska vara en pålitlig urvalsmetod. Samtidigt är sociala medier tacksamma plattformar för rekryterare att söka kandidater på, så informationen som finns där kommer att ha viss påverkan. Mitt tips är att hålla sociala medier för nöje (ex facebook) låsta, och i de avsedda för yrkeslivet (ex LinkedIn) välja ett fåtal nyckelaspekter av dig själv eller intresseområden som du lyfter fram – helt enkelt att kommunicera vem du är som person så distinkt som möjligt.

…IRL i det fysiska mötet?

Uppriktighet. Att vara förberedd är bra, exempelvis påläst om företaget, men att vara laddad med floskler för att sälja in sig själv lurar ingen. Tänk på att rekryteraren träffar arbetssökanden precis hela tiden, och har hört alla varianter av ”min största brist är att jag engagerar mig för mycket för mitt jobb, håller många bollar i luften, lägger för stor vikt vid människorna”. En kandidat som istället visar på en förmåga att prestigelöst och ärligt reflektera över sig själv, både kring styrkor och utvecklingsområden, imponerar.

…i personligt brev eller cv?

Först och främst; sök bara jobb du vill ha. Skicka inte hundra generiska arbetsansökningar, skicka hellre tre till arbetsgivare som du verkligen vill jobba för och lägg möda på att i det personliga brevet visa vad som får dig att söka dig till just dem. Angående själva cv:t – håll det kort. I en bra urvalsprocess används cv:t bara till att checka av nödvändiga boxar (att personen har rätt utbildning,behörighet,språkkunskaper?), allt annat är bara brus som en bra rekryterare bör bortse ifrån. Vem du är som person och hur du passar för tjänsten ska bedömas med andra metoder. Med det sagt, ett ordentligt korrekturläst cv: ger alltid ett bättre intryck.

Camilla Hermelin, vd, Karriärkonsulten

…sociala medier?

Du är ett levande varumärke. Allt du skriver och gör i sociala medier bör genomsyra vem du vill vara och hur du vill uppfattas av en rekryterare. Vill du uppfattas som en engagerad, glad och driven person bör det också synas i ditt flöde på sociala medier.

…IRL i det fysiska mötet?

Förutom det mest självklara - ögonkontakt, ett bra handslag, klädsel anpassat till tjänsten du söker, ett engagemang och intresse för tjänsten och arbetsgivaren, så är det bra att ställa relevanta frågor, ha en massa framgångsexempel på hur du  har arbetat tidigare som bevisar att arbetsgivaren inte kan klara sig utan dig. Du kan redan till mötet ta med ett intyg med en bra referens som skrivit några rader eller telefonnummer till två referenser, förutsatt att du vidtalat dem.

…i personligt brev eller cv?

Arbetsgivare vill ha bild på den sökande - då blir det lättare att komma ihåg dig. Cv bör vara endast på en sida – det tar en rekryterare ca 10-15 sekunder att avgöra om du är relevant eller inte. Se till att fånga deras intresse snabbt som attan. I personliga brevet ska du lyfta fram vad du kan göra för arbetsgivaren.