7 september 2018

Sharif fick en nystart på Liseberg

Ryggmärgsskadan gjorde det svårt för Sharif Weroow att få jobb. Men genom ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Liseberg har han kommit vidare. Nu är han entrévärd och kassör på Göteborgs stora nöjespark och prisas för sin goda service.

Läs mer om Arbetsförmedlingens stöd till dig med funktionsnedsättning

Vi följer med Sharif bland färggranna attraktioner innan portarna slagits upp för att besökarna ska strömma in. Han har jobbat här i tre år och det är många som ska hälsas på, en kort konversation här eller ett glatt tillrop där. Men det har inte alltid varit så.

– I början var jag blyg och ganska tystlåten. Jämfört med hur det är nu 2018, är det en enorm skillnad. Jag har utvecklat nya egenskaper som jag inte trodde att jag hade i mig, säger han.

Träffad av kula

Under uppväxten i Somalia träffades Sharif av en kula från ett skjutvapen. Följden blev att han fick en ryggmärgsskada som innebär att han har en förlamning ned till benen och har svårt att förflytta sig, särskilt längre sträckor. Det har försvårat för honom att få ett jobb.

– Jag har provat en del andra arbeten och praktik men det har inte gått bra alls, det har faktiskt varit fruktansvärt, säger han.

Arbetsförmedlingen kan ge stöd till personer med funktionshinder på flera sätt. Sharifs fick hjälp genom Jobbswinget, ett lokalt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Liseberg. Samarbetet har pågått sedan 2013 och har med tiden blivit ett permanent inslag i nöjesparkens verksamhet.

Den här säsongen är Sharif en av 23 personer som arbetar på Liseberg genom Jobbswinget, de flesta arbetar sommarsäsongen, Halloween- och Julsäsongen.

Stöd av SIUS

Alla ungdomar som deltar i Jobbswinget har en SIUS-konsulent från Arbetsförmedlingen. SIUS-konsulenten är ett stöd i dialogen med arbetsgivaren och stöttar i att genomföra de anpassningar på arbetsplatsen som ungdomen har behov av. Deltagare kan även få ekonomisk hjälp med lönestöd.

– Jag är så glad för Jobbswinget. Jag får stöd av Liseberg och mina kollegor. Arbetsförmedlingen har bland annat hjälpt mig med en permobil för att jag ska kunna ta mig fram längre sträckor och en specialanpassad stol när jag sitter i kassan, säger han.

Blivit en servicemänniska

Som entrévärd tar Sharif emot besökare som kommer genom de stora grindarna på en slags förinsläpp som Liseberg brukar ha. Då sitter han på permobilen och skannar besökarnas biljetter. Som kassör sitter han i kuren i en specialanpassad stol, säljer biljetter, informerar och svarar på besökarnas frågor.

Att ha som arbetsuppgift att möta människor har hjälpt honom att öppna sig. Det har gått så bra för honom att han belönades med utmärkelsen årets serviceupplevelse på Liseberg 2016.

– Det här jobbet passar mig perfekt. Jag har upptäckt att jag är en riktig servicemänniska, säger Sharif stolt.