Så skriver du din platsannons

För att få rätt personer att söka jobbet behöver du skriva en platsannons som träffar rätt. Vi ger dig användbara tips om hur du skriver en platsannons som fungerar.



Skriv en tydlig och lockande jobbtitel. Om du har tillgång till att göra sökningar i en cv-databas kan du kolla upp vilka jobbtitlar som används bland kandidater som du skulle vilja ha på intervju.

Beskriv tjänsten i en kort och tydlig introduktion som hjälper läsaren att snabbt avgöra om det är en roll som passar. Håll annonstexten kort och hitta balansen mellan en lättsam och professionell ton. En lång annons med en alltför formell ton känns ofta tung och därmed inte särskilt lockande. Tala med läsaren på en jämställd nivå och använd dig av "dig" och "dina" istället för "vi" och "våra".

Ett företag som utvecklas och behöver nyanställa är positivt, så se till att det märks i annonsen. Passa på att marknadsföra ditt företag. Varför ska kandidaten välja att söka sig just till ditt företag? Visa vilka ni är, vilka värderingar ni har och försök att förmedla kulturen på företaget. Då ökar möjligheterna att hitta rätt person. Kan ni erbjuda förmåner som till exempel flexibla arbetstider, friskvårdsbidrag eller rikskuponger? Finns det bra kommunikationer till och från jobbet? Finns det bra lunchrestauranger i närheten? Berätta det också!

Om du har analyserat dina behov ordentligt och har en genomarbetad kravprofil i grunden så vet du vilka ”hårda fakta” som ska vara med i din jobbannons. Lista 3-5 huvuduppgifter som den valda kandidaten förväntas ta hand om. Kom ihåg att din annons inte är en komplett arbetsbeskrivning. Försök att relatera dessa huvuduppgifter till företagets övergripande mål så att den sökande kan föreställa sig hur tjänsten passar in i ett större sammanhang.

Vilka kunskaper, kvalifikationer och egenskaper letar du efter hos din idealkandidat? Försök att definiera vad som är ett krav och vad som skulle vara en fördel och därmed meriterande. Var realistisk. Visst är det bra att ta i lite men se till så att du inte skrämmer bort sökande i onödan. Om du har väldigt specifika krav som kandidaten måste uppfylla får du förmodligen bara några få sökanden.

Se till att ge tydlig information om hur man söker jobbet och vart de sökande kan vända sig med frågor om tjänsten. Ta med relevanta telefonnummer, mejladresser och fysisk adress till kontaktpersoner och eventuella fackliga representanter. Berätta också om du vill att de sökande ska ha med någon särskild information i sin ansökan eller skicka med några intyg, betyg eller liknande. Och sist men inte minst: ange tydligt vilken ansökningstid som gäller.

  • Även om du vill få en bättre balans mellan män och kvinnor i din personal så är det förbjudet att söka specifikt efter kön i en annons. Samma sak med etnicitet. Däremot kan du uppmuntra personer från den underrepresenterade gruppen att söka jobbet.

  • Tänk på att utformningen av annonsen har juridisk betydelse. Genom att du anger olika kriterier har du också bestämt vad som är viktigt när du gör ditt urval. Om du sedan låter något annat styra ditt val kan det komma att ifrågasättas vid en eventuell diskrimineringstvist.

Hur du undviker att diskriminera