Så rekryterar du via sociala medier

Sociala medier är en stor del av många svenskars vardag och vi spenderar allt mer tid på sociala plattformar. Sedan några år tillbaka ligger användningen på 75 procent bland Sveriges befolkning.  Utvecklingen har bidragit till att många företag idag väljer att gå ifrån eller komplettera sin annonsering på traditionella jobbsökarsidor, med sociala medier när de ska rekrytera.   

Vill du nå ut till många är sociala medier ett enkelt sätt att snabbt få stor spridning. Du väljer själv hur du vill presentera ditt företag och kan anpassa din annonsering mot olika målgrupper. En annan fördel är att du också kommer i kontakt med kandidater som kanske inte aktivt söker jobb, men har rätt kompetens och är öppna för nya möjligheter.   

Personlig närvaro och interaktion


För att vara framgångsrik på sociala medier krävs närvaro och en genomtänkt strategi för hur man ska agera som företag. En uppdaterad och underhållen företagssida eller företagsprofil är viktigt för att ge en bra bild av företaget och intressera kandidater. Där kan du bygga ditt varumärke, visa upp företagskulturen, karriärmöjligheterna och marknadsföra ditt företag.

LinkedIn, Facebook och Twitter tillhör de vanligaste plattformarna som används av företag i rekryteringssyfte, men vissa använder sig även av Instagram och Snapchat. Vilken social plattform som passar bäst beror på vilka förutsättningar företaget har, vilken bransch du söker medarbetare inom och vilken målgrupp du vill rikta dig till.

LinkedIn – ett yrkesnätverk


Linkedin är ett renodlat yrkesnätverk där du får tillgång till information om registrerade medlemmar och deras cv:n. Du kan söka på titlar och begrepp som kandidater använder sig av när de presenterar sig själva. När du lägger upp en annons matchas innehållet i din annons mot personer som bor i samma stad eller ort.

Största kraften med Linkedin är nischade grupper. Sök efter och gå med i relevanta grupper och delta i diskussioner. Här finns goda chanser att hitta intressanta kandidater och även potentiella samarbetspartners och nya affärsmöjligheter.

LinkedIn hittar du mer information.

Facebook – ett socialt nätverk

Facebook är det största nätverket i Sverige med ca 5,5 miljoner användare. Många organisationer och företag väljer att ha en sida på Facebook där man kan marknadsföra sig. Det är ett enkelt och effektivt sätt att visa upp sitt företag för tänkbara kandidater och knyta värdefulla kontakter.

Fördelen med Facebook är dels räckvidden, men också deras annonseringssystem. Du kan rikta dina annonser ganska specifikt mot det du söker efter, exempelvis en åldersgrupp eller personer som har en profil som du söker efter.

Facebook hittar du mer information. 

Twitter – ett aktivt dialogforum

Twitter är ett aktivt forum som används av både företag, professionella rekryterare och privatpersoner. Twitter har lite färre användare än Facebook men har fler engagerade användare. Eftersom det fungerar som ett dialogforum gäller det att vara aktiv för att kännas relevant.

Fördelen med Twitter är att det är ett nätverk där du snabbt kan öka din följarskara och utöka ditt personliga nätverk. Med en så kallad hashtag (#) kopplas ditt inlägg ihop det med andra som twittrar om samma sak, vilket snabbt kan skapa spridning och synlighet.

Twitter är dock begränsad till 140 tecken per inlägg, så för annonsering behöver du skapa ett inlägg i ditt flöde som leder vidare trafik till en jobbannons.

Twitter hittar du mer information.

Lycka till!