Bli en mer attraktiv arbetsgivare – lär dig employer branding 

För att kunna växa som företag behöver du inte bara rekrytera nya anställda, du behöver också vårda de anställda du redan har. Hur gör man för att locka till sig den bästa kompetensen? Här finner du lite tips kring hur du kan putsa på ditt egna arbetsgivar-varumärke.

Inom bristyrken är employer branding A och O

För många är det en daglig kamp att hitta personer att rekrytera. Och inom bristyrken är det jobbsökarens marknad. Då behöver arbetsgivarna börja fundera på hur de ska framstå som attraktiva och locka till sig eftertraktad kompetens.

Vi har pratat med Anna Dyhre som är expert på "employer branding" och gärna delar med sig av sin kunskap kring hur man blir mer attraktiv som arbetsgivare.

Har du koll på vad som är dina styrkor?

Om inte så behöver du få det innan du kan gå vidare. Anna Dyhre delar med sig av en enkel övning för att komma igång med en kartläggning av ditt varumärke som arbetsgivare. Det går ut på att fråga dina medarbetare varför de går till jobbet. Använd svaren för att formulera 10 anledningar till varför man ska jobba på ditt företag.

Annas råd till arbetsgivare

-Visa upp skönhetsfläckarna
Locka inte med förutsättningar som inte finns. Ingen vill komma till en låtsasvärld. Var ärlig med ditt erbjudande till medarbetarna.

-Stirra inte dig blind på papper
Ta reda på vad anställda eller potentiella anställda vill göra och deras förmåga att lära sig. Här kanske det finns starka ambitioner och drivkrafter som inte syns på pappret.

-Var öppen och transparent
Berätta hur ni tjänar pengar, dela med dig av framtidsplaner och var generellt öppen som arbetsgivare. Då skapar du en känsla av delaktighet och ökar engagemanget hos medarbetarna.

-Lyft fram dina medarbetare
Många arbetsgivare har bättre koll på hur lagernivåer och inventarier underhållits än om deras anställda redan har sökt andra jobb eller är allmänt omotiverade.

-Tänk på sammansättningen
Rekrytera  från målgrupper du kanske inte tidigare rekryterat från så kan du både öka sammanhållningen bland de nyrekryterade och få in nya idéer och synsätt. Och har du möjlighet, anställ fler personer i minoritet så att inte en enskild individ hamnar i vad som kan vara en tuff sits där man får representera en hel målgrupp.

-Proffsig introduktion
Lägg stor vikt vid introduktionen av nyanställda, det sparar tid och framtida kostnader. Det är även ditt första intryck som arbetsgivare(!). Är du osäker på vad som är bra, prata med andra företag i närheten om hur de gör.

Vill du veta mer?

Du kan läsa mer om Anna på hennes webbplats annadyhre.se.