Svårt att hitta arbetskraft?

Upplever du att det är svårt att hitta rätt kompetens när du söker nya medarbetare? Just nu är det stor brist på arbetskraft inom många branscher, vilket gör det extra viktigt att tänka i nya banor och se över din rekrytering. Här hittar du tips kring hur vi kan hjälpa dig och vad du själv kan göra.

Tips för dig som behöver anställa nu

  1. Sänk kraven – om du inte är ute i god tid kan det vara svårt att hitta exakt den kompetens du behöver.
  2. Se över kompetens som finns – är det möjligt att växla arbetsuppgifter och omstrukturera på arbetsplatsen? 
  3. Kolla med dina nätverk – använd sociala medier eller fråga folk du känner.
  4. Se över spontanansökningar – kanske finns det en person som tidigare visat intresse för företaget eller tjänsten.
  5. Bemanna med en konsult – ta hjälp av oss eller andra bemanningsföretag med att hitta kandidater. 
  6. Ta in en praktikant – hör med skolor som har den utbildning som krävs för tjänsten.


Tips för dig som behöver anställa framöver

  1. Ta in en person som kan växa in i rollen – en ung person eller någon som är ny i Sverige kanske. Eller ta in en praktikant.  
  2. Vidareutbilda egen personal – det kanske finns en person som har rätt grundkompetens som kan komplettera med en viss utbildning.
  3. Ta in en person som går en utbildning eller få hjälp med utbildning – vi kan hjälpa dig att skapa en utbildning utifrån dina behov.
  4. Sök kompetens i Europa – våra Eures-rådgivare har kontaktnätverk i hela Europa och kan hjälpa dig att hitta passande kandidater. 


Tips för dig som vill planera långsiktigt

  1. Börja rekryteringen så tidigt du kan – då har du större möjlighet att hitta rätt kompetens.
  2. Tänk långsiktigt – det kan vara brist på viktig kompetens även om några år. Vad behöver du för kompetens framöver?
  3. Bygg relationer - se till framtida kompetensförsörjning för ditt företag och skapa relationer med utbildningar, nätverk eller branschorganisationer.

Vill du få mer tips om rekrytering? Läs även:
Trender inom rekryteringsbranschen
Ompröva dina språkkrav

Vad kan vi hjälpa dig med?

Vi har flera tjänster som kan hjälpa dig att hitta kandidater. Här hittar du några av våra tjänster:

Annonsera i Platsbanken
Annonseringsverktyg där du kan publicera annonser i Platsbanken utan kostnad. Annonsen visas även i Europas gemensamma jobbportal EURES och jobbsajter som Linkedin. Den senaste versionen av annonseringsverktyget är enkel att använda och det går snabbt att skapa en annons.

Sök kandidater
Sök bland kandidater i Arbetsförmedlingens kandidatbank. Här kan du välja bland flera sökkriterier, få en träfflista på matchande kandidater och spara dina sökningar. Du kan även direkt ta kontakt med de personer du är intresserad av att rekrytera.

Skapa en företagsprofil
Marknadsför ditt företag för arbetssökande med en företagsprofil. När du syns mer ökar du chanserna att locka rätt kandidater. Företagsprofilen fungerar som en informationssida om just ditt företag. Här kan du beskriva vad som gör dig unik som arbetsgivare. Alla dina annonser är kopplade till företagsprofilen, så att kandidaterna på ett enkelt sätt kan hitta samtliga lediga tjänster på ditt företag.

Snabbintervjuer
Ett bra sätt att träffa flera kandidater på samma gång runt om i hela landet. Du håller intervjun digitalt via din dator som måste vara utrustad med en webbkamera. Du får hjälp av kundtjänst att arrangera rekryteringsträffen som hålls online.

Läs mer: Digitala tjänsterna som underlättar när du ska rekrytera och driva ditt företag