Så går det till att annonsera

När du publicerar en annons hos Arbetsförmedlingen visas den 700 000 gånger om dagen i Platsbanken och på Linkedin. Samtidigt matchas kompetenserna du söker mot vår kandidatbank.


Ta god tid på dig

Ju mer tid du har på dig att rekrytera desto större är chansen att du hittar en kandidat som har den kompetens och erfarenhet du söker.

Så annonserar du i Platsbanken

För att skapa en annons loggar du in på Mina sidor. Har du inte ett arbetsgivarkonto och tillgång till Mina sidor skaffar du det utan kostnad precis som alla våra tjänster. Du får dina inloggningsuppgifter via digital brevlåda eller via post.

Se en video om hur du använder verktyget

Profilera ditt företag

Genom att skapa en företagsprofil har du möjlighet att berätta mer om ditt företag och hur det är att jobba hos er. Alla dina annonser finns i din företagsprofil så att intresserade kandidater lätt kan se alla dina annonser.

Sök bland företagsprofiler och skapa din egen

Hur skriver jag en bra annons?

Det finns några saker som är bra att tänka på för att skapa intresse för tjänsten:

  • Beskriv tjänsten i en kort och tydlig introduktion. Det hjälper läsaren att avgöra om rollen passar.
  • Tala till läsaren. Skriv "dig" och "dina" istället för "vi" och "våra".
  • Lista tre till fem huvuduppgifter och förklara dem tydligt
  • Var tydlig med vad som är krav och vad som är meriterande.
  • Se till att vara realistisk så att du inte går miste om bra kandidater i onödan. 
  • Vad ska jag tänka på när det gäller diskriminering?

Det är inte tillåtet att söka efter specifikt kön eller etnicitet i en annons. Vill du skapa en jämnare balans på arbetsplatsen av till exempel kvinnor och män, kan du uppmuntra en underrepresenterad grupp att söka jobbet. Du kan exempelvis skriva; "Vi är en mansdominerad arbetsplats och ser gärna kvinnliga sökanden".

Mer om vad som gäller kring diskriminering i annonstexter