Så går det till att annonsera

När du skapar och publicerar en annons hos Arbetsförmedlingen visas den 700 000 gånger om dagen i Platsbanken och på andra jobbsökarsidor. Samtidigt matchas de kompetenserna du söker mot vår stora kandidatbank. Det är dessutom enkelt och går snabbt.


Det finns ingen anledning att vänta. Vi vet att ju mer tid du har på dig att rekrytera, desto större är chansen att du anställer en medarbetare som har den kompetens och erfarenhet du söker.

Så annonserar du i Platsbanken

Du som har annonserat tidigare än december 2018 kanske upptäcker en del ändringar och förbättringar i annonseringsverktyget. Nu kan du till exempel förhandsgranska din annons samtidigt som du skriver den och du slipper krångliga steg.

Annonsen skapar du när du loggat in på Mina sidor. Om du inte har ett arbetsgivarkonto och tillgång till Mina sidor så är det bara att skaffa ett, det är helt gratis precis som alla våra tjänster. När du fått dina uppgifter via post eller digital brevlåda är det bara att sätta igång med annonsen

Alla dina annonser samlade

Genom att skapa en Företagsprofil kan du berätta mer om ditt företag och hur det är att jobba hos just er. Där samlas också alla dina annonser så att den som är intresserad kan se vilka tjänster som finns att söka på ditt företag just nu.

Du behöver inte ha en Företagsprofil för att kunna skapa och publicera din annons. Annonsen blir synlig ändå. Det gör det bara lite extra bra.

Sök bland företagsprofiler och skapa din egen

Hur skriver jag en bra annons?

Det finns några saker som är bra att tänka på för att skapa intresse för tjänsten:

  • Beskriv tjänsten i en kort och tydlig introduktion. Det hjälper läsaren att avgöra om rollen passar.
  • Tala till läsaren. Skriv "dig" och "dina" istället för "vi" och "våra".
  • Lista tre till fem huvuduppgifter och förklara dem tydligt. Koppla dem till övergripande mål för att man som kandidat lättare ska förstå hur tjänsten passar i ett större sammanhang.
  • Var tydlig med vad som är krav och vad som är meriterande. Se till att vara realistisk så att du inte går miste om bra kandidater i onödan.  

Vad ska jag tänka på när det gäller diskriminering?

Det är inte tillåtet att söka efter specifikt kön eller etnicitet i en annons. Vill du skapa en jämnare balans på arbetsplatsen av till exempel kvinnor och män, kan du däremot uppmuntra en underrepresenterad grupp att söka. Du kan exempelvis skriva; "Vi är en mansdominerad arbetsplats och ser gärna kvinnliga sökanden".

Mer om vad som gäller kring diskriminering i annonstexter